22.10.07

Demam Raya - Part 1

Ni betul betul punya demam. Dimulakan dengan anak aku yang nombor dua tu "Adik". Sepatutnya aku balik Segamat malam tu lepas balik kerja. Tapi memandangkan keadaan dia yang ter"lepek", aku terus bawak pergi klinik. Aku rasa anak aku ni ikut perangai macam mak aku (takut jumpa doktor). Masa kat rumah, aku check temperature dia lebih kurang 38.++, elok sampai kat klinik terus bertukar kepada 36.5, tahap suhu normal. Lepas balik klinik, dengan suara simpati, "Abah, adik nak makan ais-krim McDonalds". Alahai sayang....demam2 pon berselera lagi ke?

Besok paginya, keadaan adik masih tak berubah. Pagi tu aku tak bagi dia puasa memandangkan keadaan dia yang lemah. Masalahnya, makan segigit, dah muntah macam2. Kesian pulak. Yang dia pulak sibuk nak balik kampung. Nak tak nak, kitorang pun masukkan le beg2 baju yang dah prepared sejak malam tadi.

Sampai kampung lebih kurang pukul 4.30pm, lepas salam, sembang, tanya khabar semua, mak mertua aku bersuara...."Jan, tahun ni mak nak rasa ayam masak merah style Ijan...semua bahan dah siap tinggal ko masak aje. Boleh tak?". Ayam Masak Merah?..takde lagi mencabar ke? hehehe mula le nak riak. Wife aku pulak kena masak untuk berbuka. Anak2 aku dah tak terkawal lagi...dorang ingat rumah atok dorang padang balapan ke hape? Yang demam sejak semalam tu pon bukan main ligat lagi berlari. Patut le nak balik kampung sangat.

Malam raya tu, lepas settle semua benda, aku pon minta mak mertua aku tolong urutkan buku lali aku yang terkehel dua bulan lepas. Pergh!!! aku dah melolong punya sakit. Mana taknya, urut guna bawang merah ~ ini kira style mak mertua aku le. Masa tu segala angin semua keluar. Terkentut2 aku dibuatnya. Mak mertua aku ckp kalau keluar angin tu kira bagus le (sambil menahan nafas), baru lancar darah ngan urat . Muka aku dah naik biru menahan malu pasal ni le first time aku kentut depan orang tua tu. Takpe...besok minta maaf!

Pagi raya,lepas sarapan, aku terus pergi masjid sorang2. Pak mertua, abang ipar, adik ipar aku semua pergi sendiri2. Lepas balik solat sunat raya, beraya ngan family bagai, pak mertua aku cakap, tahun ni kita balik Muar petang sikit pasal tahun ni orang2 blok nak buat marhaban untuk orang lelaki. OK gak...

Rumah pertama, aku steady lagi, dorang hidang nasi briyani gam, semua masih aku boleh lawan lagi. Sampai rumah ketiga, aku terperasan rendang daging, lepas tu nampak lak lepat siap packaging cantik aje. Aku tanya kat pak mertua aku
"Ayah, ni bungkus pakai ape ni?"
" Ohh ni dia bungkus pakai periuk kera"
"PERIUK KERA?"

Dah terbayang macamana periuk kera tu keluarkan enzim untuk memerangkap serangga . Ahh tak yah le. Jadi untuk cover, aku pon seluk tangan nak cuit sikit rendang daging. Konon2 nak rasa le. Bila aku sebut rendang daging, korang bayangkan rendang warna kelabu, bersari hijau ngan merah sikit(cili api le tu).Baru nak masuk mulut aje, salah sorang daripada kitorang bersuara,
"Wak, mana ko dapat daging landak ni?"
"Aku jerat kat kebun dua hari lepas"
LANDAK?....ahhh potong stim betul le!!!!

Sampai kat rumah ketujuh, perut aku dah start lapar. Lepas habis je marhaban, kitorang dijemput ke meja makan. Mula2 tu nampak macam hidangan typical masa raya aje sampai le aku terpandang satu objek yang memang dah lama aku kenal dan ramai orang zaman Jepun dulu cukup kenal.

UBI KAYU REBUS!!!! wuu huuu

Ohhhh putih melepak sungguh, gebu, siap pulak dengan sparring partner yang tak asing lagi....sambal tumis ikan bilis. Bagi le aku makanan apa pun waktu tu, aku tetap pilih ubi kayu rebus tu jugak. Jawabnya, aku le orang terakhir yang keluar dari rumah Wak(?) dan orang yang paling banyak makan waktu tu. Dan out of sudden, aku terus balik rumah mertua aku nak stretching perut.

Diringkaskan cerita, kitorang balik ke Muar dalam pukul 3pm. Pak mertua aku naik kereta aku sekali pasal dia plan lepas balik rumah kat Muar dia nak balik terus ke Segamat. Kitorang pon gerak dulu.....lepas habis sesat satu Muar, sampai2 aku tengok abang ipar aku dan mak mertua aku dah siap makan semua. untuk meng"cover" kesesatan kitorang, aku cakap le pak mertua aku ajak aku tengok rumah lama dorang le, gi masjid kejap...hehehe

Balik dari Muar, pak mertua aku meluahkan perasaan yang dia tahan hampir sebulan..."Jan jom kita gi 'ngeteh'?". hehehe aku dah agak dah!! Orang tua ni kalau tak pergi pekena teh mau demam dibuat nya. Sampai kat Batu 13 Labis, pekena teh tarik, roti canai semua, aku perasan muka orang tua tu kembali ceria macam muka orang tua kat dalam iklan Kopi Jantan.

OK...kisah selanjutnya akan disambung.

0 comment: