23.11.07

First class minded

Aku cukup tertarik ngan signboard ni terutamanya ayat terakhir yang tertera "SILA IKUTI ARAHAN PAPANTANDA SERTA ANGGOTA PENGAWAL TRAFIK BERTUGAS DEMI KELANCARAN DAN KESELESAAN PEMANDUAN ANDA - DENGAN ARAHAN YANG DIPERTUA M.P.K."

Ya betul!!! selesa sungguh pemanduan aku setiap kali lalu kat sini. Rasa macam nak jatuh cinta aje kat jalan ni. Atau pon jatuh cinta ngan orang yang mencadangkan benda ni sekali.

Tahniah encik-encik perancang kota yang bijaksana sekelian. Dengan menggunakan signboard "cheapsale" ni...mesej korang telah sampai kat kitorang dgn cukup efektif sekali. Ini le hasil kerja "Minda kelas pertama". Siap guna nama YDP lagi. Signboard punya font pon jenis macam tulisan tangan. Dah le tu, rely pulak kat pengawal trafik(polis trafik ke ni?). Macam le dorang kat situ 24 jam. Seronok sungguh aku tengok hasil buah fikiran korang ni. Rasa macam nak aku tapak aje muka korang sekor2. Tapi bila pikir balik, mungkin ini le hasil pemerhatian rakan2 kita di MPK sana. Kesannya korang boleh nampak ......


1. Bila waktu puncak - Daripada jarang traffic jam, Jalan Tengku Kelana bukan sahaja jadi "neraka pompuan bersuara pitch tinggi", malah sekarang telah menjadi "neraka kereta yang dipandu oleh pemandu yang paling berhemah dan penunggang setia motor Honda EX5"

2. Masa Deepavali - Kalau dah tempat tu tempat shopping, korang "divert"kan semua jalan kesana tu apahal?....Korang takde pikir ke? Korang tau tak...setiap kali aku lalu kat situ aku kena tahan nafas?

3. Bila budak SKK dan SRJK(C) nak pergi/balik sekolah - Bukan ke jalan kat situ cuma satu lane setiap hala? Korang takde nampak ke? Time tu mak bapak, bas sekolah, van sekolah, pengangkutan awam akan bersesak2 nak parking kat situ.

4. Function kat Stadium Kota Raja - Sekolah sekitar daerah Klang selalu buat pesta hari sukan kat sana. Dah le dengan jalan sempit, budak2 sekolah yang lalu lalang kat situ semua jenis penuh kesedaran sivik jalanraya Petronas, korang ada terpikir tak kalau2 ada benda buruk bakal jadi kat sana?

Ni baru sikit aku nak bagitau....yang lain, korang pandai2 le analyst sendiri. Bukan kecik lagi...semuanya mak dengan bapak budak. Bak kata orang kuat korang, jalan ni sengaja di"divert"kan untuk mengalihkan kesemua kenderaan yang lalu lalang kat area tu menuju ke produk pelancongan terhebat korang. ya! "Little India" namanya. Aku pedulik hape!!! Tak sanggup aku nak singgah kat tempat hingit bingit macam tu.

Aku belum cerita lagi pasal rekod yang korang buat. Satu2nya bandar diraja yang masjidnya tak available hari ni ketika solat Jumaat. Mula2 aku ke Masjid Sultan Suleiman...renovate, pergi Masjid India....lagi kuat bunyi lagu dari filem Sivaji The Boss dari suara khatib (perpaduan kaum dan ugama kat sini memang praktikal. Orang Muslim dengar khutbah atas jalan tengah panas terik), nampaknya aku pergi ke Masjid Al Rahimiah.....nak tunggu masjid projek BN kat tepi sungai tu.....hmmm kena tunggu pilihanraya le nampaknya. Satu2 masjid paling lama dibuat di Malaysia rasanya.

Atau aku belum cerita lagi pasal tabiat korang yang suka makan free. Nak aku ceritakan jugak ke?...Macam ni....kadang2 aku pergi jugak le ke opis korang untuk booking dewan badminton. Selalunya aku akan singgah ke kantin sebelah Dewan Hamzah tu....sambil perhatikan perangai manusia, terutamanya yang ada pakai tag MPK. Aku baru order, korang tengah makan, makanan aku sampai, korang dah abis, makanan aku habis, korang tengah bersembang pasal projek tu le ni le, aku dah nak bayar, korang masih kat situ lagi. Lepas tu masa korang nak blah....senang aje harga makanan korang..."Wei...nanti kira le...beg duit aku tinggal kat atas" atau "Masuk buku" atau "apa salah, sekali sekala belanja" atau nak lebih cantik....bila korang ternampak kontraktor MPK masuk nak makan "Nak aku sign document tak?....bayar aku punya makan ni ek"..tanpa segan silu...woi!!!! orang lain pon cari makan jugak...nak bagi anak bini makan jugak.....kalau dah perangai macam ni korang tak terpikir ke halal haram?!!!! Ada sekali tu aku terserempak ngan org yang tolak trolley makan masuk ke bangunan korang. Bila aku tanya aje..."Ni untuk meeting bulanan bang"...Mak ai!!! korang meeting ke mentekedarah!!!

Apa2 pon, terima kasih le kat korang kerana berjaya menonjolkan tahap IQ korang tu. Mmg aku puji 100%. Kalau le aku dapat berkawan baik ngan salah sorang dari korang, kan ke best. Dapat le aku menyelami isi otak korang. Mungkin korang seronok tengok orang bersesak2 kat traffic jam masa pergi/balik kerja. Therapy jiwa untuk korang. Bagi aku, ini le hasil pemikiran kelas pertama...well done guys!!!!

p/s : aku tak nak cakap "Jangan saman saya, saya takde duit..." cuma aku nak bagitau kat korang yang hasil gaji korang bulan2 tu untuk dijadikan darah daging anak bini/laki korang. Jadi pikir le elok2.

0 comment: