3.5.08

Antara buah hati aku

"Silent reader" blog aku. Akan bagi comment secara verbal. Antara manusia yang aku sayang kat dunia ni. Perkenalkan kakak aku yang sulung sekali, Pn. Roslina. Tergerak untuk buat posting ni khas untuk "Atak Ros". Biar dia menggelupur baca ni kat office dia...hehehe

Pelopor nama "Ros" dalam anak2 Ibrahim. Aku panggil dia "atak", pelat masa kecil menyebabkan transisi sebutan dari "akak" jadi "atak". Panggilan "Ros" dirumah dan dikalangan adik beradik akan menyebabkan kekeliruan antara dia dan wife aku. Dua2 pon Ros jugak. Diluar panggilan Ina cukup serasi ngan kakak sulung aku ni.

Aku kenal atak sebagai seorang yang cukup setia dengan company tempat dia bekerja. Di awal sedar hidup aku, dia antara penyumbang gula2 kalau balik dari sekolah. Selepas SPM, dia kerja di PJ dan kemudian di Port Klang. Waktu tu aku masih lagi di sekolah rendah kat Methodist Boys School Port Klang. Di Port Klang, dia bekerja dgn shipping company dlm menguruskan mode communication seharian. Korang mungkin tak familliar dengan istilah "telex". Tapi ini le antara manusia terawal yang sudah bergelumang dgn telex. Sampaikan bekas telur rebus untuk hari kahwin dia pon dibuat dari kertas telex. Tak tau apa tu telex?..Google.. Dan dia masih lagi bekerja di tempat yang sama.

Berkahwin ketika aku baru habis periksa Ujian Penilaian. Berkahwin dgn seorang jejaka Melaka yang agak mustahil aku panggil "Abang" kerana dah dibiasakan panggil "Pakcik S" sejak dorang bertunang lagi. Sporting dan aku agak selesa bergurau dgn mereka sekeluarga. Dikurniakan 5 orang cahayamata. Membesar dengan anak2 saudara adalah sesuatu yang cukup berharga untuk seorang "Pakcik Muda" macam aku.

Sebagai seorang "Mak Long (Mo Long)" yang cukup suka menyakat anak2 saudaranya, dia antara mak saudara yang memang disenangi dikalangan anak2 menakan. Anak-anak aku antara mangsa untuk dia menyakat. Dia juga antara ibu yang nampak seperti rakan untuk anak2nya. Kalau Pakcik S, Syeira, Ayoi, Epi, Zai dan Zulkar9 berjalan sekali, dah macam band rock yang huru hara. hehehe.

Kalau berjumpa dengan kakak sulung aku ni, satu benda aje yang patut dielakkan.....CUBIT. Ye, manusia yang mempunyai kekuatan cubit yang amat pedih. Dan yang mewarisi bakat dia sekarang ni anak aku yang no-2 tu. Jarang le tengok lengan aku ni tak ada bekas lebam kaler biru. Atak juga seorang yang cukup tak "gemor" kalau tengok orang garu tapak kaki. Mesti dia geli geleman. Kalau nak melemahkan dia, tak payah buat apa......garu aje tapak kaki korang....mau pengsan di buatnya. Dia juga antara manusia yang mempunyai tulisan tercantik pernah aku jumpa dalam hidup aku

Post ni aku buat semata-mata untuk meluahkan rasa kasih dan sayang aku pada kakak aku yang sulung ni. Manusia yang cukup cekal, tabah dan mempunyai jiwa halus yang menjadi tunggak untuk kami adik beradik berpayung dibawah "pentadbiran" nya.

Untuk Atak Ros.....terima kasih kerana memberi bimbingan, nasihat dan tunjuk ajar selama ini. Satu ayat sahaja yang boleh Ijan berikan untuk menunjukkan kasih sayang Ijan pada atak.......

KO LE GEMOKKK!!!!!!!!

1 comment:

speedrider December 13, 2008 at 12:54 PM  

muakakakakakakak ayat last tu yang paling sempoi. yepi family